Elektronika odgrywa coraz większą rolę w naszym życiu, obecna jest w każdym segmencie dzisiejszego naszego funkcjonowania, nie mogło jej oczywiście zabraknąć również na rynku motoryzacyjnym. Elektronika w większości przypadków zrewolucjonizowała technikę samochodową, w miejsce używanych wcześniej podzespołów mechanicznych zastosowano ich elektroniczne odpowiedni, co dało efekt w polepszeniu jakości i niezawodności całego układu. Elementy elektroniczne nie podlegają zużyciu mechanicznemu, co jest oczywiście największą ich zaletą i odróżnia je od dotychczas stosowanych rozwiązań. Ostatecznie niektóre układy jakie podnoszą komfort podróżowania naszym pojazdem byłyby w ogóle nie do pomyślenia gdyby nie wprowadzenie elektronicznych podzespołów. Ma to przede wszystkim znaczenie przy tak skomplikowanych zagadnieniach jak eliminacja zanieczyszczeń emitowanych przez silnik benzynowy poprzez zastosowanie układu regulacyjnego, w tym najbardziej popularnego układu lambda.
Jak działa elektronika w samochodach?
Jednak elektronika odgrywa znacznie szerszą rolę jeżeli chodzi o eksploatację pojazdu. Generalnie jej zastosowanie możemy podzielić na cztery podstawowe obszary tj. układ napędowy obejmujący również silnik, bezpieczeństwo jazdy, komfort podczas podróży oraz urządzenia multimedialne oraz odpowiedzialne za komunikację. Tak szerokie zastosowanie elementów elektronicznych oznacza, że w obecnych czasach samochody są układami elektronicznymi wprost naszpikowane. W przypadku napędu elektronicznie sterowane wtryski paliwa mają obecnie pierwszorzędne znaczenie. Całym układem steruje specjalnie przeznaczona dla tego celu jednostka centralna ECU, odpowiedzialna za właściwe funkcjonowanie zarówno wtryskami jak i zaworami oraz cewkami, czyli wszelkimi elementami wykonawczymi danego układu. Odpowiednie diagnozowania zarówno elementów pasywnych jak i aktywnych systemu pozwala na podanie odpowiedniej ilości mieszanki do komory spalania, co skutkuje wydajniejszą i ekonomiczną pracą całej jednostki napędowej.
Elektronika zastosowanie znajduje również w układach odpowiedzialnych za zapewnienie nam bezpieczeństwa, przede wszystkim ABS oraz Air Bag. Anti-Lock Braking System (ABS) jest obowiązkowy na wyposażeniu wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów już od 2006 roku i trzeba powiedzieć, że jego wprowadzenie stanowi przełom jeżeli chodzi o bezpieczeństwo jazdy. System elektronicznych czujników podczas hamowania monitoruje koła pojazdu i w przypadku kiedy jedno z nich zaczyna obracać się wolniej niż pozostałe powoduje zmniejszenie siły hamowania na wybrane koło dzięki czemu unika się jego zablokowania, które może spowodować niebezpieczny poślizg. Nawet podczas gwałtownego hamowania samochód pozostaje sterowny co pozwala na efektywne wymijanie ewentualnych przeszkód.
Zaawansowane systemy wspomagania bezpieczeństwa jazdy
To kolejne poletko na którym elektronika znajduje dla siebie szerokie zastosowanie. Rozewiązanie, które docenią szczególnie podróżujący po autostradach w zależności od producenta nazywane bywa różnie, my skorzystamy tutaj z nazwy proponowanej przez koncern BMW i nazywać je będziemy aktywnym tempomatem. Urządzenie takie o symbolu ACC (Adaptive Cruise Control) dostosowuje zaprogramowaną wcześniej prędkość do aktualnej sytuacji na drodze i w zależności od tego zwalniać w przypadku hamujących poprzedzających nas aut lub przyspieszania, kiedy droga jest wolna. Naczelną zasadą jest tutaj utrzymywanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających nas samochodów i reagowanie na ich bieżące manewry.
System ostrzegający przed zjechaniem z pasa jezdni nazywany z angielska „lane assist” lub pod kryptonimem AFIL w przypadku francuskiej firmy Citroen. W obu przypadkach chodzi o jedno i to samo, ostrzeganie kierowcy przed zjechaniem na inny pas niż ten, którym aktualnie się poruszamy. System ten ma w zamyśle chronić kierowcę przed zjechaniem z drogi w przypadku zaśnięcia poprzez sygnalizację świetlną i dźwiękową w przypadku zmiany pasa ruchu dokonywanej bez wcześniejszego uruchomienia kierunkowskazu. Za działanie „asystenta pasa” odpowiada głównie elektronika, umieszczona z przodu kamery na bieżąco śledzi obie linie ograniczające pas, którym się poruszamy a pokładowy komputer powoduje alarm w przypadku ich niebezpiecznego przekroczenia. Rozwiązanie to, przynajmniej na naszych polskich drogach, nie zdaje zbyt dobrze egzaminu ale nie z powodu wad proponowanego nam urządzenia ale z powodu złego stanu oznakowania poziomego dróg, które jest po dziś dzień naszą krajową bolączką.
Naprawy, eksploatacja i zakłady specjalizujące się w elektronice samochodowej.
Prócz tak zaawansowanych systemów elektroniki samochodowej bez których możemy się jednak obyć w przypadku kiedy zawiodą, elektronika zaczyna w dużej mierze odpowiadać za działanie podstawowych elementów pojazdu, czego najlepszym przykładem mogą być elektroniczne zamki, tzw. układ centralny powiązany z alarmem samochodowym często w jedno urządzenie. Takie rozwiązanie ułatwia eksploatację lecz może też doprowadzić w szczególnych warunkach do kłopotliwej sytuacji. Systemy elektroniczne w przeciwieństwie do układów mechanicznych nie zużywają się w czasie działania, jednakże ich ewentualna awaria prowadzi bezpośrednio do blokady całego systemu. Części mechaniczne wyrabiają się powoli i najczęściej w przypadku problemów pierwsze symptomy takie jak niepokojące dźwięki czy utrata parametrów jazdy samochodu dają nam sygnał by skierować się z naszym pojazdem do serwisu. Elektronika psuje się zazwyczaj niespodziewanie, choć jej plusem jest to że przypadki takie zdarzają się stosunkowo rzadko. Poważnym problemem może być seria wadliwych urządzeń lub źle zaprojektowany system, przed zakupem samochodu zawsze warto się dowiedzieć od niezależnych osób czym są tajemnicze skróty podawane w specyfikacji pojazdu i jak wygląda realna eksploatacja poszczególnych układów. Tą wiedzą dysponują przede wszystkim renomowane serwisy samochodowe czy wyspecjalizowane zakłady naprawy elektroniki samochodowej. Wizytę i rozmowę z pracownikiem doradzamy zawsze w razie problemów czy wątpliwości przy eksploatacji naszego pojazdu.