W trakcie eksploatacji samochodu należy uważnie zaplanować i dopilnować okresów przeglądu naszego pojazdu, kontroli technicznej a także regularnego serwisowania części ulegających naturalnemu zużyciu, przede wszystkim klocki i tarcze hamulcowe oraz opony. Te niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy zabiegi najlepiej wykonać w renomowanym zakładzie mechanicznym, którego pracownicy wykonają nie tylko kompleksowej wymiany zużytych części ale także dokonają niezbędnych ustawień.
Serwisowanie i naprawa hamulców
Serwis czy naprawa hamulców w aucie tylko z pozoru wydaje się zabiegiem łatwym, do którego nie trzeba przykładać jakiejś większej wagi. Trudno o poważniejsze nieporozumienie, wtedy kiedy hamulce zawiodą ostatecznie często jest już za późno na jakąkolwiek reakcji a jakie mogą być takiego zajścia skutki aż strach jest sobie pomyśleć. Bardzo rzadko kierowca dostrzega symptomy niesprawnego układu hamulcowego, w niektórych przypadkach słychać wprawdzie nieregularne uderzenia w przypadku rozpoczęcia hamowania, często jednak proces naturalnego zużycia oklein przebiega bez wyraźniejszych jakichś objawów. Dlatego tak ważne jest właśnie prewencyjna kontrola stanu części ruchomych układu okresowo wykonywana czy to w stacji serwisowej autoryzowanego dealera bądź to w niezależnym zakładzie napraw pojazdów.
Na system hamulcowy pojazdu składa się wspólnie kilkanaście elementów mających za zadanie zatrzymanie się samochodu będącego w ruchu bądź też znajdującego się na pochyłości. Generalnie wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje hamulców, hamulec podstawowy używany na bieżąco w czasie jazdy i aktywowany poprzez wciśnięcie nogą odpowiedniego pedała oraz hamulec ręczny, tzw. postojowy, mający za zadanie dodatkowe zablokowanie pojazdu nie będącego w ruchu czy też wspomaganie hamulca podstawowego podczas pokonywania wzniesienia. Oba te sposoby hamowania odpowiedzialne są za nieco inne aspekty, dlatego też niezależnie od siebie powinny być zarówno jedne i drugie, doprowadzone do pełnej sprawności.
Podstawowy układ hamulcowy
Stosowany jest on w samochodzie osobowym jest układem hydraulicznym, działającym w skrócie rzecz przedstawiając na zasadzie prasy. Wtłaczany po naciśnięciu przez kierowcę pedału hamulca nieściśliwy płyn powoduje zablokowanie tłoków znajdujących się w cylindrach hamulców kół a w efekcie zablokowanie tych ostatnich i zatrzymanie pojazdu. Najważniejszymi elementami tego układu są przewody i pompa hamulcowa, mające za zadanie aktywowanie procesu zatrzymywania pojazdu. Należy zwrócić uwagę na ich stan, szczególnie po sezonie zimowym, który wpływa zawsze negatywnie na przeróżne części auta. W przypadku pęknięcia jednego z przewodów hamulcowych najczęściej jego zadanie przejmuje drugi, zapasowy, jednak nie jest to regułą, a hamowanie awaryjne jest zawsze mniej skuteczne od tradycyjnego. Warto co jakiś okres czasu wymieniać nawet pozornie sprawne przewody hamulcowe, unikniemy wówczas zdarzenia, że któryś z elementów został uszkodzony w wyniku naturalnego zużycia materiału, czyli tzw. „starości”. Równie ważna jest pompa hamulcowa, w wypadku uszkodzenia płyn hamulcowy nie jest pompowany do tłoków umieszczonych w cylindrach i proces hamowania nie zachodzi. W takim przypadku należy zawsze użyć hamulca awaryjnego oraz zastosować tzw. hamowanie silnikiem polegające na redukcję biegów do możliwie najniższej wartości co powodować będzie naturalną redukcję prędkości pojazdu.
Należy pamiętać jak działa układ hamulcowy. Aby to sobie uzmysłowić zdajmy sobie na początek sprawę, że klocki hamulcowe odpowiadające za hamowanie koła zużywają się i jest to proces zupełnie naturalny. Im dalej proces ten zachodzi tam bardziej wysunięte bywają tłoki w zaciskach hamulcowych a co za tym idzie zwiększa się pojemność całego układu hamulcowego co powoduje spadek poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku. Na tej podstawie, jeżeli w międzyczasie nie dokonywaliśmy uzupełnienia płynu możemy ocenić stopień zużycia klocków hamulcowych i ewentualną konieczność ich wymiany. Nowoczesne pojazdy sygnalizują taką ewentualność automatycznie, jednak warto wiedzieć coś więcej na wypadek chociażby awarii komputera.
Wybierz dobrego mechanika samochodowego i sprawdzony serwis aut
W przypadku jakichkolwiek usterek związanych z samochodem, serdecznie zapraszamy Państwa do naszego serwisu Rad – Kow przy ulicy mjr. Hubala-Dobrzańskiego 12 w Bydgoszczy . Dbając o Państwa auto, postaramy się ustalić, gdzie nastąpiła awaria oraz możliwie szybko naprawić usterkę, tak aby można było dalej ruszyć w drogę z gwarancją bezpieczeństwa.